Deze website maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze website en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de website je het meest interessant en nuttig vindt.
Je kunt al je cookie-instellingen aanpassen door naar de individuele tabs te gaan.
Voor het eerst is er onderzoek1 gedaan naar de rol van sociale media bij vermissingen van personen. Dit onderzoek laat zien dat sociale media goede middelen zijn om een vermist persoon te helpen vinden. Ook geven de sociale mediaberichten steun aan de achterblijver (steuntje in de rug) en aan de vermiste persoon. Die ziet achteraf namelijk welke moeite is gedaan om hem of haar terug te vinden.
Het onderzoek levert ook enkele aandachtspunten op. Deze geven Stichting ZoekJeMee en VDMMP graag mee, zodat iedereen beter in staat is een afgewogen keuze te maken.
Vooraf
- Het vermelden van de vermissing op de sociale media is een schending van de privacy van de vermiste.
- Geef niet te veel gevoelige informatie over een vermist persoon, zoals informatie over de toestand (boos of verward). Geef een feitelijke beschrijving van de persoon zodat anderen deze kunnen herkennen
- De politie kan adviseren over het al dan niet plaatsen van een vermissing op de sociale media. Een andere partij is Stichting ZoekJeMee: specialisten in communicatie rondom vermissingen en voor praktische hulp voor achterblijvers.
Tijdens
- Naast mogelijk positieve kunnen er ook negatieve reacties gegeven worden, zoals opmerkingen over het uiterlijk of (ongenuanceerde) oordelen, zoals: “Wie laat nou iemand met Alzheimer alleen op pad gaan?”;
- De bruikbare tips zijn wellicht moeilijk verifieerbaar (zonder hulp van de politie);
- Meer bekendheid kan soms nadelig uitpakken voor de veiligheid van een vermiste.
Bijvoorbeeld als deze in handen is van een loverboy of een ontvoerder.
Na afloop
- Het weghalen van vermissingsbericht lukt niet altijd voor 100%.
- Er kan een blijvende confrontatie met de vermissing ontstaan, ook lang na afloop.
Voor de vermiste persoon kan het ook carrièreproblemen opleveren, bijvoorbeeld als nog online staat dat een vermiste in verwarde toestand is weggegaan; - Het vermissingsbericht en/of de foto kan door anderen (opnieuw) online worden gedeeld. Het lijkt daardoor dat de vermiste opnieuw óf nog steeds is vermist.
- Er kan een blijvende confrontatie met de vermissing ontstaan, ook lang na afloop.
1Bron: Wieke de Zwart (VU Amsterdam, MA Criminologie) “Vermist, een onderzoek naar het aandeel en de impact van het gebruik van sociale media door burgers bij vermissingen”. Meer informatie over het onderzoek, neem contact op met onderzoek@vdmmp.nl info@vdmmp.nl.
2 Responses to Aandachtspunten gebruik sociale media bij vermissingen
Reageer Afbreken reactie
Lees nieuws over:
Laatste nieuws
- 26 mei 2022ZoekJeMee in VriendinDeze week stond er een mooi interview in ‘Vriendin’ met twee van onze vrijwilligers. Ook aan de slag...
- 15 mei 2021Vertrek Petra BlankwaardNa 8 jaar actief te zijn geweest als vrijwilliger en bestuurslid van Stichting ZoekJeMee heeft Petra...
- 15 jan 2020Vermist – Stefan Schinkel (42 jaar) vanuit Nerja (Spanje)Vermist Stefan Schinkel (42 jaar) vanuit Nerja (Spanje) sinds 1 april 2019. Stefan komt uit Oost-Sou...
- 14 jan 2020Vermist – Habtemariam Estifanos (15 jaar) vanuit SchiedamVermist Habtemariam Estifanos (15 jaar) vanuit Schiedam sinds 8 januari 2020. Habtemariam is op die...
[…] Wieke de Zwart presenteerde vorige week haar onderzoek naar het gebruik van sociale media bij vermissingen van personen. Die […]
[…] Lees verder via ZoekJeMee.nl – Aandachtpunten gebruik sociale media bij vermissingen […]