Social Media bij vermissingen

Inleiding

Social Media wordt steeds vaker en intensiever ingezet bij vermissingen. Het doel van ZoekJeMee is ook om door het gebruik van Social Media blijvende aandacht te vragen voor (langdurig) vermisten. Ook directe naasten van een vermist kind of volwassenen gebruiken steeds vaker Facebook en Twitter om te vragen uit te kijken naar hun geliefden.

Social Media: snel een groot bereik

Social Media kan hierbij effectief helpen. Berichten over de vermissingen worden vaak honderden keren geretweet op Twitter en op Facebook vaak zelfs duizenden keren gedeeld. Het aantal gebruikers dat hiermee de foto van de vermisten zien, kunnen oplopen tot enkele honderdduizenden. ZoekJeMee heeft bij een aantal vermissingszaken tot wel over de 150.000 mensen op één dag kunnen bereiken.

Keerzijde Social Media

Naast dit effect is er ook een keerzijde aan het ruim delen op Social Media. Gelukkig komt in de meeste gevallen een vermiste ook weer veilig thuis. Op Social Media worden de terecht-meldingen echter niet goed bekeken, en blijven berichten ook na veilige thuiskomst nog lange tijd gedeeld.
Zeker voor jongeren kan dit vervelende gevolgen hebben. Denk hierbij aan het vinden van werk, waarbij de potentiële werkgever ook Social Media afstruint, op zoek naar informatie over de sollicitant. Dit kan dan onbedoelde, maar erg vervelende consequenties hebben.

Emoties

Het probleem zit niet zozeer in het op Social Media publiceren van een vermissing, als wel op welke manier dit gebeurt. Familie en vrienden van een vermiste maken een bericht vaak aan in een moment van grote emotie of wanhoop. Hierdoor worden soms meer gegevens bekendgemaakt dan goed is. Een voorbeeld is een vermissing van een minderjarig meisje, waarvan het vermoeden is dat ze in handen is gevallen van een Loverboy. Soms delen ouders van het meisje de volledige gegevens en de foto van de jongen in kwestie. Of neem het voorbeeld van een vader of moeder dat een kind niet op tijd bij de ex-partner terugbrengt, en het minderjarig kind blijft enkele uren of zelfs meerdere dagen onvindbaar.
Veel familieleden publiceren hierbij foto’s en gegevens van de co-ouder. Begrijpelijk, maar beide voorbeelden zijn vol risico’s.

Als dit soort berichten gedeeld blijven worden, ook nadat de vermiste al geruime tijd weer gewoon thuis is, kan dit grote gevolgen hebben voor zowel de vermiste als de direct betrokkenen. Er zijn talloze voorbeelden waarbij de Politie na meerdere maanden nog regelmatig gebeld wordt met een tip dat iemand de vermiste heeft zien lopen. Dit geeft de Politie onnodig werk, maar ook voor de persoon in kwestie is dit natuurlijk erg vervelend.

Weet wat je deelt, en waar

Het bericht dat gemaakt wordt om op Social Media gedeeld te worden, moet dus niet te weinig, maar ook weer niet teveel informatie geven. Hoe pak je zoiets nou het beste aan?

Wat kun je delen?

Belangrijk is dat een foto van de vermiste wordt meegestuurd. Alleen zo kan een vermiste herkend worden. Vertel niet te weinig, maar zeker ook niet teveel in het bericht. Belangrijk zijn natuurlijk uiterlijke kenmerken, kleding en plaats van vermissing. Houd het bij het vermelden van de omstandigheden echter zo beknopt en zakelijk mogelijk. Een handig handvat hierbij is om bij alles wat over de vermissing verteld wordt, je te bedenken of de info in het belang van de vermiste is. Als dit niet het geval is, kun je het beter ook niet vermelden.

Waar heb je berichten gedeeld?

Verder is het handig om te proberen bij te houden op welke platforms het bericht gepubliceerd wordt. Doe je het via een eigen Facebook-account of via Twitter, vergeet wanneer de vermiste is gevonden dan niet het  vermissingsbericht van je eigen pagina te verwijderen. Anders zal dit bericht lange tijd nog gedeeld blijven worden. Zoek ook regelmatig op Facebook en Twitter naar steekwoorden uit het bericht. Zo kun je achterhalen wie het bericht nog steeds op Social Media heeft overgenomen en kun je vragen het bericht te verwijderen.

Vraag ons je te helpen

Ook een optie is om aan ons te vragen op Social Media aandacht te geven aan de vermissing. Dan kun je natuurlijk via onze kanalen de berichten delen. Wij zorgen ervoor dat een bericht op een goede manier opgezet wordt en verwijderen het bericht ook nadat de vermiste terecht is. Ook monitoren wij op oude berichten en springen erop in als we deze tegenkomen.
Zo kunnen we met elkaar het de impact op Social Media beter in de hand houden, en er voor zorgen dat het negatieve bijeffect beter beheersbaar wordt.